Přeprava motocyklu

Přeprava motocyklu

Jak přepravovat a přivázat motocykl

Pokud si můžeme vybrat mezi přepravou motocyklu a jízdou na něm do cíle, zvolíme druhou možnost - i kdyby to mělo být na sraz v jiném časovém pásmu nebo na procházku po místních kopcích v dešti. Někdy nemáme na výběr.

Základy přepravy motocyklu

Prvním úkolem je zabezpečení motocyklu. Nechcete, aby se Váš miláček po připoutání pohnul. Nejlepším nástrojem pro tuto práci je řada motocyklových úvazků připevněných k motocyklu, které ho stáhnou dolů a dopředu ve vlečném vozidle (nejlépe proti klínu).

Uvazovací popruhy se vyrábějí ve dvou variantách: s ráčnou nebo s vačkovou sponou. Vačkové spony využívají tření, které vytváří popruh při průchodu pružinou ve tvaru vačky, aby udržely popruh na místě. Ráčnové popruhy fungují podobně, ale s ráčnovou sponou, která popruh postupně utahuje. Oba umožňují, abyste si zajistili motorku sami a zvýšit napětí na odpružení, aby se snížilo zatížení nárazy.

K nárazovému zatížení dochází, když vozidlo, které převáží Váš motocykl, narazí na nerovnost na silnici, což způsobí stlačení odpružení kola. Když se odpružení stlačí, popruhy povolí, ale jakmile se kolo odrazí, popruhy se opět napnou - což je může nakonec uvolnit nebo zlomit. Čím více zatížíte odpružení během vázání, tím méně se bude během tažení stlačovat. Někteří lidé tvrdí, že ráčnové popruhy jsou při maximalizaci komprese účinnější.

Přeprava motocyklu pomocí vázacích prostředků

Způsob uvázání motocyklu značně závisí na modelu, který vlastníte, ale všichni se shodují na tom, že jako upevňovací bod se používá buď rám, nebo pevně připevněná část na rámu. Dva úvazy vpředu a dva po stranách jsou pro většinu silničních motocyklů dostačující, ale pokud jste paranoidní, šest ráčnových úvazů - čtyři vpředu a dva vzadu poskytnou maximální bezpečnost.

V první řadě je třeba přívěs nebo nákladní vůz co nejvíce vyrovnat. Připevněte vázací pásky ke smyčkám na podlaze nebo rámu a vysuňte je tak daleko, jak potřebujete k připevnění motocyklu a kam na ně dosáhnete.

Pokud používáte prodlužovací smyčky kolem spodního trojramenného stromu, připravte si je také (spodní trojramenný strom je pro toto nastavení nejbezpečnějším místem). Nastavte rampu tak, aby byla v jedné linii s klínem pro kola v loži nákladního automobilu a zatlačte motocykl na lože nákladního automobilu nebo přívěsu přímo do klínu. Jakmile je přední kolo zajištěno nebo se dotýká přední části ložné plochy, pokud nepoužíváte klínek, připevněte S-háky popruhů ke konstrukčnímu prvku na kole, uchopte volný konec a pevně zatáhněte, případně zaklapněte.

Při použití popruhů se tradičně doporučuje nejprve utáhnout levý přední vázací pás (připevněný vysoko na kole) a to jen natolik, aby se uvolnil. Zopakujte to s pravým předním
vázacím prvkem -  v tomto okamžiku by měl být stojánek nad podlahou a motocykl ve vzpřímené poloze.

Když jsou vázací pásky pevně uchyceny, zkontrolujte boky přední pneumatiky a brzdových rotorů, zda jsou volné od klínu. Naposledy za ně zatáhněte, abyste se ujistili, že jsou rovnoměrně a pevně utaženy a že je motocykl ve svislé poloze.

Pokud nakládáte dva motocykly a jejich řídítka nebo kapotáže si překážejí, zkuste změnit polohu jednoho z motocyklů v přívěsu. Obvykle je nejlepší naložit největší motocykl v přední poloze, aby se náklad správně rozložil.

Poté, co jste zajistili přední část, je čas připoutat zadní část pro větší stabilitu. Vyberte si na podvozku vyvýšené místo, ke kterému připevníte vázací prostředky, abyste získali pákový efekt. Vázací pásky by se měly stáhnout o centimetr nebo dva dopředu před bodem upevnění - ujistěte se, že se kolo nehoupe dopředu, dozadu ani do stran. U vázacích prostředků s vačkovou sponou je nejlepší, aby někdo stlačil zadní odpružení, zatímco budete utahovat vázací prostředky.

Zkontrolujte pevnost upevňovacích bodů - popruhy by měly mezi kolem a podlahou svírat úhel 45 stupňů.

Doporučené vázací body u větších motocyklů

Někteří přispěvatelé na internetových fórech majitelů motocyklů doporučují použít měkkou smyčku kolem trojramenného stromu a smyčku svázat dvěma ráčnovými popruhy - jedním, který se táhne dopředu do klínu a druhým, který se táhne dopředu a ven do strany. Pro zadní část těchto motocyklů se na stejných stránkách doporučuje uvázat měkkou smyčku kolem madel spolujezdce, stupaček spolujezdce nebo zadního rámu.

U některých motocyklů Harley a dalších motocyklů s obrácenou vidlicí jsme si všimli několika stránek, které doporučují připevnění vázacích popruhů k přední části motoru v místě, kde se rám setkává s crashbary a opakování metody vázání čtyř popruhů. Pointa je, že byste měli bez obav experimentovat s místy uchycení, protože Váš motocykl může mít části, které zasahují do popruhu nebo ho řežou. A existuje také dlouhý seznam zákazů.

Při převozu motocyklu nedělat

  • Jako upevňovací body používejte kryty zadních brašen, které se utrhnou.
  • Uvazujte na konci dlouhých řídítek. Některým prodejcům to nevadí, ale u nás to není košer, protože několik řídítek je připevněno gumou a může dojít k jejich stlačení, což způsobí prokluzování vázacího pásu.
  • Sáhněte po nejlevnějších popruzích. Cena opravy Vašeho kola bude mnohem vyšší než hotovost, kterou jste si koupí ekonomických popruhů namastili kapsu.

Čtěte také

Neděle Pondělí Úterý Středa Čtvrtek Pátek Sobota Leden Únor Březen Duben Květen Červen Červenec Stpen Září Říjen Listopad Prosinec